MIZIEKBLIND

Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent: » »;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family: »Times New Roman »;
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

GRONDBEGINSELLEN DER MUZIEK

 

Muziek is van alle tijden en culturen. Toch zijn er gezonde, gelukkige mensen die niet om muziek geven. Dat hebben Canadese neurologen en Spaanse biomedici voor het eerst aangetoond, aldus een publicatie in Current Biology.

Een van de auteurs, Robert Zatorre, is een wereldautoriteit op het gebied van muziek en  breinstudies.(Muziekpsycholoog Mark Reybrouck

Het gaat waarschijnlijk om een hele kleine groep mensen, hooguit 2 à 3 procent van de bevolking. Zij zeggen niet alleen dat ze niet van muziek houden, ze vertonen ook niet de gebruikelijke lichamelijke reacties op prettige muziek, zoals een verhoogde huidweerstand en snellere hartslag.

Geen vreugde (meer) kunnen beleven aan muziek was al wel een bekend verschijnsel, maar ging altijd gepaard met een totaal gebrek aan vreugde, anhedonie. Nu is voor het eerst aangetoond dat er een specifieke anhedonie voor muziek bestaat. Volgens de onderzoekers betekent dit dat het beloningssysteem in de hersenen veel minder uniform reageert op allerlei prikkels dan tot nu toe werd gedacht.

Muziekpsycholoog Mark Reybrouck, niet betrokken bij deze studie, spreekt van een zeer degelijk artikel. « Een van de auteurs, Robert Zatorre, is een wereldautoriteit op het gebied van muziek en breinstudies », aldus Reybrouck. Hij ziet in de uitkomsten een belangrijke aanwijzing dat het beloningssysteem in de hersenen gekoppeld is aan cognitie en perceptie. Dat kan volgens hem bijvoorbeeld betekenen dat het verstand een rem kan zetten op het beleven van emoties.

Beethoven en John Williams
Voor het onderzoek werden drie groepen samengesteld van elk tien mensen. In de eerste groep zaten mensen voor wie muziek zeer belangrijk  is. De tweede groep bestond uit mensen met een gemiddelde muziekbelangstelling en de derde groep had weinig interesse voor muziek. Ze kregen allemaal dezelfde fragmenten uit dertien muziekstukken te horen. Het ging onder meer om ‘Für Elise’ van Beethoven en het thema van ‘Schindler’s List’ van John Williams. De eerste twee groepen vertoonden de normale fysieke redacties op de door de muziek opgewekte emoties. De laatste groep niet. Het onderzoek werd na een jaar herhaald.

Om uit te sluiten dat de proefpersonen die onverschillig zijn voor muziek ook onverschillig zijn voor andere prikkels, speelden de deelnemers een spelletje waarmee geld kon worden gewonnen en verloren. Geld kunnen winnen riep bij de mensen met muziek-anhedonie net zulke emoties op als bij de andere proefpersonen.

Diderot en d’Alembert

 

In het begin van de jaren 70 voeren enkele leden van het kunstcollectief MASS MOVING onderzoek uit in een openbare bibliotheek.

Toevallig wordt hun aandacht getrokken door een passus uit de ‘Encyclopedie of beredeneerd woordenboek van de wetenschappen’ (Diderot en d’Alembert, 1774): De mens vond al snel blaasinstrumenten uit. Verscheidene klassieke auteurs menen dat die uitvinding voortkwam uit het observeren van het geluid dat de wind maakt in het riet…

Uit deze ‘ontmoeting’ ontstond in 1975 Sound Stream-van de Evenaar tot de Poolcirkel, een project voor het creëren van een wereldwijde geluidsketen.

 

Ikke Bravo is het een en ander gaan opzoeken om te achterhalen of hij wel of niet muziekblind is. Daarentegen hoort Barbara von Brandenburg bij de echte muziekfans. Al vroeg in de morgen staat de radio op KLARA. Zij zingt of fluit zonder aarzelen mee op de juiste toon van de muziek. Laag tot hoog en de stiltes respecterend. Wanneer Ikke Bravo haar vraagt of ze deze muziek kent antwoordt ze “heb ik al een keertje beluisterd”.

Amai amai amai, zucht Ikke Bravo.

Amai is een uitroep die veel gebruikt wordt in Vlaanderen. De betekenis van amai is te vergelijken met de Nederlandse uitdrukking oei! of jeetje en wijst op een zekere verbazing. In tegenstelling tot deze Nederlandse synoniemen is het in Vlaanderen wél gebruikelijk om deze woorden te herhalen of te laten volgen door zeg. « Amai, amai, amai » . Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Amai